Benjamin Gorišek, szlovén joghallgató, Magyarország, Szlovénia és Szerbia CEOforOneMonth versenyének győztese 2023-ban. Benjamin egyedi nézőpontból szemléli a HR aktuális kihívásait. Korábbi tapasztalatokkal rendelkezik ezen a területen, és nagy érdeklődéssel fordul a szakmában bekövetkező dinamikus változások felé, melyek különösen felerősödnek, ahogy a Z generáció belép munkaerőpiacra. Az interjú során lehetőségünk nyílt elmélyedni Benjamin kedvenc témájában és feltárni a CEOforOneMonth program nyerteseként szerzett tapasztalatait.
Hogyan találtál rá a programra és miért jelentkeztél?
Először egy e-mail hírlevélben hallottam erről a programról, és azért jelentkeztem rá, mert szerintem ez egy páratlan lehetőség, amelyhez hasonlóról korábban még csak nem is hallottam. Szerettem volna többet megtudni róla és megnézni, hogy pontosan miről is van szó, ezért adtam be a jelentkezésemet.
A kiválasztási folyamat több lépésből állt: ha jól emlékszem, körülbelül hat hónapig tartott. Először az önéletrajzunkat küldtük be egy motivációs levél kíséretében, majd három tesztet kellett megírnunk. Az első egy szituációs felmérés volt, ahol a problémamegoldókészségünket mérték fel, a második a logikánkat és analitikus gondolkodásunkat vizsgálta, végül pedig egy egyedi személyiségtesztet kellett kitöltenünk.
Miután ezeket a kezdeti felméréseket elvégeztük, folytatódott a kiválasztási folyamat. Úgy tudom, hogy Szlovéniában a legjobb húsz jelöltet választották ki, akiknek az volt a feladata, hogy készítsenek egy egyperces, kreatív bemutatkozó videót. A három legjobbat választották ki ezek közül a jelentkezők közül. Szlovénia, Szerbia és Magyarország legjobb három jelöltje pedig egy egész napos virtuális CEOforOneMonth Boot Campen vettek részt. Itt számos kihívással kellett szembenéznünk, egyéni és csoportos feladatokat kellett megoldanunk, amelyek tovább szűkítették a mezőnyt, először kiszűrték a legjobb három jelöltet, majd végül a győztest.
Mi a véleményed a kiválasztás folyamatáról?
Személy szerint értékeltem a folyamat részletességét és intenzitását, még akkor is, ha ez sokaknak nehézséget jelenthet a jelentkezéskor. A kimerítő kiválasztási folyamatot két szempontból is izgalmasnak találom. Először is, kiváló szimulációja volt a valós vállalati pozíciókhoz tartozó kiválasztási folyamatoknak, ami rendkívül érdekes volt számomra. Mindig azt gondoltam, hogy a kiválasztás csupán egy-két, legfeljebb három interjúval jár. Azonban a program során bemutatott sokrétű feladatok, esettanulmányok és írásbeli, valamint szóbeli feladványok rávilágítottak a kiválasztási folyamat átfogó jellegére, ezért élvezet volt részt venni a Boot Camp-en.
Másodszor, élveztem a nap feszített tempóját, mivel ez feltárta a résztvevők rugalmasságát – kiderült, kik voltak elég kitartóak, kik tudják nyomás alatt is a legjobbat nyújtani. A rövid szünetekre és kiszámíthatatlan változásokra felkészülve, előre bekészítettem magamnak vizet és ebédet, hogy bármire készen álljak. A folyamat nemcsak a résztvevők mentális erejét tette próbára, de fizikailag is kihívás elé állított minket, bár én hozzászoktam az olyan nemzetközi versenyekhez, ahol egész nap programok vannak. Úgy vélem, hogy a mentális és fizikai határok feszegetése szerves része a fejlődésnek, és végső soron elősegíti a személyes növekedést.
Milyen elvárásokkal vágtál neki az egy hónapos gyakornokságodnak?
Amikor elkezdtem a programot, két célom volt. Először is, szeretnék vállalkozó lenni, imádok problémákat azonosítani és hatékony megoldásokat találni ezekre. Ezért olyan cégnél szerettem volna dolgozni, amely a vállalkozói szellemet helyezi a középpontba. Az Adecco, öt alapértéke közül a vállalkozószellem az egyik, így tökéletes választásnak tűnt a CEOforOneMonth. Azért is jelentkeztem, hogy a karrierem beindulása előtt minél több tudást és tapasztalatot szerezzek, hiszen ez a program páratlan lehetőséget nyújt e célom eléréséhez.
Másodszor, engem tényleg érdekel a HR területe. A CEOforOneMonth program többi résztvevőjével és korábbi nyerteseivel beszélgetve észrevettem, hogy sokukat nem feltétlenül vonzza a HR. A program csupán lehetőséget adott számukra, hogy tanuljanak és első kézből szerezzenek gyakorlati tapasztalatot. Engem viszont mindig is érdekelt ez a terület. Korábban toborzóként dolgoztam, és édesanyám is sokáig HR-vezetői pozíciót töltött be, így ez az iparág ismerős és igen közel áll a szívemhez.
Ráadásul óriási kihívásokat látok a HR területén, például a jelenlegi tehetséghiányt, az automatizációt és a változó munkavégzést, amely a rugalmasságot és az ESG-elvek kiemelkedő fontosságát hangsúlyozza. Úgy gondolom, hogy a piac már most is jelentős kérdésekkel és kihívásokkal néz szembe. Érdekelt, hogy az Adecco, a HR világának egyik globális piacvezetője hogyan közelíti meg és kezeli ezeket a kérdéseket.
És milyen a valódi CEOforOneMonth élmény?
A kérdésre rögtön két válasz jutott az eszembe. Először is, lehetőséget kaptam arra, hogy betekintést nyerjek egy multinacionális vállalat működésébe, és ismereteket szerezzek mind a HR-ről, mind az üzleti életről és még a vezetésről is. Emellett csodálatos emberekkel találkozhattam, utazhattam, kapcsolatokat építhettem és hálózatot alakíthattam ki. Ezek olyan előnyök, amelyeket a legtöbb CEOforOneMonth-győztes élvez, nekem viszont van valami más is, amit szeretnék kiemelni.
A program során ráleltem arra, hogyan dolgozhatok a kedvenc kérdésköröm megoldásán. Az Adecco mindig a jövőbe és a fiatalabb generációk felé tekint. Itt nagyra értékelik a fiatalok ötleteit és a visszajelzéseit, így lehetőségünk van arra, hogy kezdeményezéseink meghallgatásra leljenek. Ezért is ragadtam meg az alkalmat, hogy olyan témával foglalkozzak, amely valóban szenvedélyem: a fiatal generációk mentális jólétével.
A munka és a mentális jólét között szoros kapcsolat van. Az életünk nagy részét munkával töltjük, így ez lehet az önmegvalósításnak, a célok elérésének színtere, de akár stressz, kiégés és szorongás forrása is lehet. Érdekes módon ezek a problémák a Z generáció esetében egyre hangsúlyosabbá válnak. A Z generációs munkavállalóknál magasabb a kiégés aránya, majdnem a felük pedig állandó stresszről vagy szinte állandó, munka közben fellépő stresszről számol be.
A romló mentális egészség egyre inkább jelentős társadalmi kérdéssé válik, különösen a napjainkban felmerülő kihívások, például a világjárvány, a geopolitikai és gazdasági bizonytalanság miatt. Ezeknek a kérdéseknek aránytalanul kevesebb figyelmet szentel társadalmunk, mint amennyit megérdemelnek, bár már most is jelentős hatással vannak az életünkre. Joghallgatóként nem sok lehetőségem volt arra, hogy egyedül foglalkozzak ezzel a kérdéssel, mivel nem vagyok sem közegészségügyi szakértő, sem pszichológus, sem szakpolitikai guru. Azonban a CEOforOneMonth programon keresztül most lehetőségem van a szenvedélyemmel foglalkozni, amire másképp nem lenne alkalmam.
Az Adecco, mint globális vezető a HR szektorban, tökéletes hely, hogy a problémák megoldását kutassam. A cég nem csak erős piaci pozícióval rendelkezik, de aktívan részt is vesz a társadalmi kérdésekben és megoldásukban. Nyitottak az ötletekre és javaslatokra, mindig készek a fejlődésre és változásra. Ezért hiszem, hogy amit mondok, az valóban megértő fülekre talál.
Az Adecco célja, hogy mindenki számára elérhetővé tegyék a jövőt. Aktívan törekednek arra, hogy a munka jövőjének élmezőnyében legyenek, és amennyire én tudom, ők az egyetlen olyan HR-vállalat – és talán a kevés nagyvállalat egyike -, amely aktívan foglalkozik ezzel a kérdéssel. Alig 10 év múlva a Z generáció fogja alkotni a munkaerő egyharmadát, három éven belül pedig a Y és a Z generáció fogja kitölteni a munkaerő 75%-át. A Z generáció már most is forradalmasítja a munka világát: a „Nagy Felmondás” jelensége nagyrészt rájuk vezethető vissza. Rugalmasabban változtatják foglalkozásukat másokhoz képest, és élen járnak olyan trendekben, mint a „quiet quitting”, a „quitfluencerek”, és még sok más. Már most egyedülálló módon alakítják a munkaerőpiacot, és minél gyorsabban ismerik fel azt a vállalatok, annál kevesebb kockáztatnak, vagy éppen annál többet nyernek – attól függően, hogy honnan nézzük.
Mi a következő lépés? Van konkrét elképzelésed a jövődről?
A CEOforOneMonth lehetőséget adott arra, hogy mélyebben elmerüljek abban a témában, amit igazán szeretek. Nemcsak élményekkel és gyakorlati tudással gazdagodtam, de ráleltem arra, amit igazán szeretnék csinálni. Az ideális forgatókönyv számomra az lenne, ha kidolgozhatnék egy stratégiát, amivel az Adecco-hoz hasonló nagy cégek alkalmazkodni tudnak a mentális jólét változó természetéhez, különös figyelemmel a Z generációra. Ez egy olyan téma, ami már évek óta foglalkoztat, és ez az egy hónap megadta a kezdőlöketet, hogy belevágjak. Ez a négy hét szinte repült, mivel végig olyasmin dolgoztam, ami valóban szenvedéllyel tölt el, nem csupán kötelességből, hanem belső indíttatásból dolgozhattam, hogy igazi változást érjek el később.